Evaluasi Sistem Informasi Pendaftaran Pasien Rawat Jalan Di Rumah Sakit X Kota Kediri

Authors

Reny Nugraheni , Yoanita Indra Kumalasari

DOI:

10.25047/j-kes.v8i2.105

Issue:

Vol. 8 No. 2 (2020): Agustus

Keywords:

evaluation, information system, outpatient registration
Received: 2019-09-11
Accepted: 2020-07-13 2020-09-15
Published: 2020-10-12

Articles

How to Cite

Nugraheni, R., & Kumalasari, Y. I. (2020). Evaluasi Sistem Informasi Pendaftaran Pasien Rawat Jalan Di Rumah Sakit X Kota Kediri. Jurnal Kesehatan, 8(2), 96–105. https://doi.org/10.25047/j-kes.v8i2.105

Downloads

Download data is not yet available.

Abstract

Hospital information system is an arrangement with data collection, data processing, presentation of information, analysis and inferences of information, is plays a role in supporting quality control, productivity assessment, and program evaluation. X Hospital  is one of the most favored hospitals by patients or visitors. Data on the number of visitors of patients for three consecutive years X Hospital highest hospital compared with other hospitals in the city of Kediri. The purpose of this study is to evaluate the implementation of outpatient registration information system information at X Hospital  Kediri. Design of this study is quantitative descriptive. Data were collected through questionnaires and observations. The results showed that the information system of outpatient registration is not optimal because the outpatient registration process is not in accordance with the standard operating procedures established. Data completeness and accuracy are in good category. Patient satisfaction on outpatient service is also in good category

References

Azwar, Azrul. 2010. Pengantar Administrasi Kesehatan.

Jakarta: Binarupa Aksara

Haryadi, Devy dan Sholikhah. 2013. Evaluasi Sistem Informasi Pendaftaran Pasien Rawat Jalan di Rumah Sakit Umum PKU Muhammadiyah Bantul. Yogyakarta: Universitas Ahmad Dahlan

Herman. 2016. Hubungan Kualitas Pelayanan Kesehatan dengan Kepuasan Pasien Rawat Jalan di Puskesmas Lembasada Kabupaten Donggala. Palu: Universitas Tadulako

Markus, Suryo Nugroho. 2010. Master Plan Pengembangan Sistem Informasi Manajemen Rumah Sakit. Yogyakarta: Politeknik Kesehatan Permata Indonesia

Notoatmodjo, Soekidjo. 2012. Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta

. 2012. Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta

. 2012. Promosi Kesehatan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta

Pangestu, Achmad Yudha. 2013. Gambaran Kepuasan Pasien pada Pelayanan Rawat Jalan di RSU Kota Tangerang Selatan Tahun 2013. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah

Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 129/Menkes/SK/II/2008. Standart Pelayanan Minimal Rumah Sakit. 6 Februari 2008. Jakarta

Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 56 Tahun 2014. Klasifikasi dan Perizinan Rumah Sakit. 18 Agusutus 2014. Jakarta

Prajitno, Subur. 2008. Dasar-dasar Administrasi Kesehatan Masyarakat. Press Surabaya: Airlangga University

Purba, Jamanta Maju. 2016. Tinjauan Kelengkapan Berkas Rekam Medis Terkait Penyelesaian Klaim Asuransi Kesehatan Guna Meningkatkan Mutu Pelayanan di RSUP H. Adam Malik Tahun 2016. Medan: Akademi Perekam Medis dan Informatika Kesehatan Imelda Medan

Pusat Data dan Informasi Profil Dinas Kesehatan Kota Kediri. 2015. http:www.pusdatin.kemkes.go.id [Diakses tanggal 14 Desember 2016, pukul 14.00 WIB]

Ridho, Khasib Mabrur. 2013. Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kepatuhan Pengisian Rekam Medis di Rumah Sakit Gigi dan Mulut Pendidikan UMY. Yogyakarta : Universitas Muhammadiyah Yogyakarta

Rustiyanto, Ery. 2014. Buku Ajar Sistem Informasi Manajemen Rumah Sakit. Yogyakarta: Politeknik Kesehatan Permata

S. Indradi, Rono. 2014. Materi Pokok Rekam Medis. Banten: Universitas Terbuka

Sabarguna, Boy S. 2008. Quality Assurance Pelayanan Rumah Sakit. Jakarta: CV Sagung Seto

Sareong, Kiki Miranty. 2013. Faktor yang Berhubungan dengan Kepuasan Pasien Rawat Jalan di Puskesmas Rantepao Kabupaten Toraja Utara Tahun 2013. Makassar: Universitas Hasanudin

Srikandi, M.R. 2015. Analisis Faktor yang Mempengaruhi Terlambatnya Penyelesaian Perumahan Golden Royal Karang Pule Oleh PT. Lombok Royal Properti. Jurnal Prosiding Seminar Nasional Manajemen Teknologi XXI ISBN: 978-602-70604-1-8

Tamirochmah, Novianny. 2014. Pengaruh Harga dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap di Rumah Sakit Islam (Studi Kasus Pasien Rawat Inap Kelas 2 dan Kelas 3 Rumah Sakit Sultan Agung Semarang). Semarang: Universitas Islam Negeri Walisongo

Undang-undang No. 44 tahun 2009. Rumah Sakit.28 Oktober 2009.

Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2009 Nomor 153. Jakarta

Author Biography

Reny Nugraheni, Institut Ilmu Kesehatan Bhakti Wiyata Kediri

Dosen S1 Kesehatan Masyarakat

License

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

1. Copyright belongs to the medical journal as a publication
2. The author retains copyright and grants the journal rights to the first publication carried out simultaneously under a Creative Commons Attribution License which allows others to share the work with an acknowledgment of the author's work and initial publication in this journal.
3. Authors may enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work (eg sending it to an institutional repository or publishing it in a book) with acknowledgment of initial publication in this journal.
4. Authors are permitted and encouraged to post work online (eg in institutional repositories or on their websites) before and during the submission process, as before and larger citations of published work (see Effects of Open Access).
Selengkapnya tentang teks sumber ini

Similar Articles

<< < 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.